Kick van koelinstallaties bewaken

Nique Rering
Functie:
Specialist meldkamer
Bij Veld sinds:
2019
Leeftijd:
40+
Leukste van je werk:
paniek ombuigen naar blijheid

Zijn mentor zei vroeger: ‘Je moet energie van je werk krijgen, niet verspillen.’ Dat knoopte Nique Rering goed in zijn oren. In 2019 wilde hij dan ook zijn laatste carrièrestap zetten bij een bedrijf dat net als hij energie slim gebruikt, vooruitkijkt en zichzelf verbetert.

"Mijn mening wordt gevraagd"

“Vooruit kijken en blijven vernieuwen, dat zit in mijn karakter en dat valt me ook op aan Veld. Het bedrijf wil het beste voor iedereen: het personeel, de klanten, zichzelf. Dat merk ik bijvoorbeeld aan hoe men overal bij betrokken wordt. Neem nou veranderingen voor de meldkamer: nieuwe roosters, open deuren, goede werkplekken – mijn mening wordt gevraagd.”

Zuinig doen & switchen

Wat Nique ook zo aanspreekt? “Veld voelt zich heel maatschappelijk verantwoordelijk. Daarom ontwikkelen we bijvoorbeeld veel op milieugebied: zuiniger, minder milieubelastend. Verder is het een solide organisatie die gewoon stáát.” In zijn dagelijks werk bewaken hij en zijn collega’s meer dan 700 koelinstallaties. “Als er een storing binnenkomt, proberen we die op afstand te analyseren. Hiervoor loggen we eventueel in op de installatie of bellen we de klant om hem telefonisch door het probleem te loodsen. Als dat niet lukt, dan stuur ik er een monteur naartoe.”

Je komt niet zomaar binnen

Dat Nique geen ervaring in de koeltechniek had? Dat leidde hem niet af van zijn doel bij Veld op de meldkamer te komen. “Daar ging wel een assessment aan vooraf. Ze wilden onder meer mijn werk- en denkniveau meten. Er werd bijvoorbeeld gekeken naar mijn analytisch vermogen en communicatieve vaardigheden. Ook volgde een zakelijk gesprek in een rollenspel.” Toen dat allemaal goed zat, werd hij gevraagd een opleiding in koudetechniek te doen. “Op kosten en in de tijd van Veld. Ook werd ik meteen goed begeleid en kreeg ik mijn eigen meldkamer thuis, voor de avond- en nachtdiensten; alles compleet nieuw.”

Gunnen en winnen

Ook het werk zelf bleek de juiste keus te zijn. “Soms is het een stukje gunnen wat meespeelt in contact met klanten. Dan willen we bijvoorbeeld op afstand een vriesmeubel ventileren, zodat daar niet speciaal een monteur voor naartoe hoeft. Dat kan alleen als de klanten meewerken en het meubel leeg willen halen. Als ik dat voor elkaar krijg, dan heb ik iets gewonnen bij hen.”

Trots team deelt graag kennis

Nu hij er ruim een jaar zit, merkt Nique verder: “Je krijgt wat je geeft. Dat is hier helemaal in balans. Zo heb ik bijvoorbeeld heel goede collega’s die ik gerust mag bellen als er in de nacht- of weekenddienst iets is waar ik niet uit kom. Ik leer veel van ze en ze vinden het leuk om alles uit te leggen. Ze zijn echt trots om hun kennis te delen.”

Gezocht: monteur-gastheer-telefonist

Een toekomstige collega op de meldkamer is wat hem betreft een monteur-gastheer-telefonist. “De meeste mensen op de meldkamer waren of zijn monteur en hebben veel koeltechnische kennis. Dat zijn andere types dan mensen zoals telefonisten en gastheren, die veel contact hebben. Dus een combinatie hiervan zou ideaal zijn. “Je moet trouwens ook wel incasseringsvermogen hebben. Want als er eens iets misgaat, worden klanten soms boos; daar moet je tegen kunnen.” Als het zomers erg warm is werken we met dubbele bezetting en warmtediensten. Met elkaar zetten we dan de schouders eronder. “Enfin, voer je taken uit met beleving, voel je betrokken en leef je in.” Bij Nique zit dat wel goed.

Mijn meest bijzonder klus: van paniek naar blijheid bij lekkage of stroomuitval

“Als het alarm in een winkel gaat en de hele installatie uitvalt, dan is er paniek bij klanten. De meldkamer detecteert dan bijvoorbeeld een – mogelijk vals – lek of stroomuitval. Dan heb je weinig tijd. Al die producten die warm worden, dat levert een behoorlijke schadepost op voor de winkel. We doen er dus alles aan om de melding met de allerhoogste prioriteit tot een goed einde te brengen. Er is niks mooiers om dan van die hoogspanning te gaan naar de blijheid als het is opgelost. Daar doe ik het voor. De klant blij, ik blij, Veld blij. En het leuke is: dit komt elke dag voor.”