Veld Nieuws - Jaargang 6 - Uitgave 11

1 INDUSTR I ËLE KOUDE TECHNI EK 1 2 3 4 > De meerwaarde van duurzaam > De mens achter ... > Graydon Triple A Award > Restwarmte terugwinning > 100% CO 2 > Wat is BREEAM? IN DEZE UI TGAVE : nieuws jaargang 6 - uitgave 11 Restwarmte De voedingsmiddelen industrie legt voor een belangrijk deel beslag op grondstoffen en energiebronnen. Zo is ongeveer 10% van ons energieverbruik toe te schijven aan de productie en opslag van voedingsmiddelen. Lees meer op pagina 3. De meerwaarde van duurzaam Nederland behoort tot de grootste voedselexporteurs van de wereld. De voedingsindustrie is een belangrijke en omvangrijke bedrijfstak. Ruim de helft van wat wij produceren gaat de grens over en de kleinere helft wordt hier in ons land gebruikt. Bij de productie en verduurzaming van voedsel is veel koude benodigd. Dit is het geval vanaf het moment dat een dier geslacht is, of zodra producten na de oogst worden verwerkt of opgeslagen. De koude voor opslag en productieprocessen van levensmiddelen vraagt ongeveer 10% van het nationale energieverbruik. Jeroen Vredenberg, Directeur Opera­ tions. “De koudetechniek kan dus een belangrijke bijdrage leveren aan de beperking van ons energieverbruik. De focus is bij veel nieuwe projecten ver­ schoven van een gunstige investering naar de laagste operationele kosten over 10 jaar. De kosten van het energiever­ bruik in die 10 jaar is vaak een veelvoud van de investering.” NATUURLIJKE KOUDEMIDDELEN De natuurlijke koudemiddelen CO 2 en ammoniak helpen om het energie­ verbruik door koude opwekking te reduceren. Voor de grotere installaties vanaf 400 kW koude is ammoniak in combinatie met CO 2 een prima oplossing. Bij kleinere installaties met een natuurlijk koudemiddel was lange tijd de investering onevenredig groot. De investeringskosten waren veel hoger dan die van installaties met synthetische koudemiddelen. MARKTVRAAG Daarvoor hebben wij een oplossing ontwikkeld”, zegt Account Manager Jan Schutte. “Wij hebben een transkritische boosterinstallatie ontworpen, gebaseerd Voor de voedingsindustrie zijn goed werkende koelinstallaties van levensbelang. Er is een trend naar moderne installaties: energiezuinig en met natuurlijke koudemiddelen. BREEAM certificering In de praktijk kiezen steeds meer bedrijven voor een milieuvriendelijke of duurzame oplossing. Een methode die veel opgang maakt is de certificering BREEAM, waar onder meer Sligro en Hutten Vlees voor kiezen. BREEAM is een methodiek voor het certificeren van gebouwen die steeds meer in Nederland wordt toegepast. Een vereiste van BREEAM is een natuurlijk koudemiddel, maar het gaat veel verder. “We richten nu een gebouw in voor Sligro in Berkel en Rodenrijs”, licht Schutte toe, “waarbij BREEAM eist dat wij vooraf aangeven hoeveel en welke materialen wij toe gaan passen om onze installatie werkend te maken. BREEAM kent de punten voor duurzaamheid toe in de meest brede zin van het woord. Alles is erop gericht om qua duurzaamheid de slimste keuzes te maken.” ‘De natuurlijke koude­ middelen Ammoniak en CO 2 helpen om het energie­ verbruik door koude opwekking te reduceren.’ op CO 2 als koudemiddel. “We zijn begonnen met een proefinstallatie op kleinere schaal”, vult Vredenberg aan, “die we na een jaar hebben uitgebreid tot een omvang die in de industrie gevraagd wordt. Vervolgens hebben we die verder ontwikkeld tot een installatie die in de praktijk toepasbaar is. De meer investering is te overzien. De energiebesparing overtreft onze verwachtingen. We rekenden op 10% besparing, maar de installaties die we tot nu toe hebben gerealiseerd, zijn met 15 tot 17%nog veel zuiniger. Onze installatie speelt met het natuurlijke koudemiddel in op de toekomstige EU-wetgeving waarbij synthetische koudemiddelen worden uitgefaseerd”, zegt Schutte. “De betere energieprestaties zijn echter minstens zo belangrijk. De drijfveer voor de klant is immers energie en dus kosten besparen. Wat ook meespeelt is dat andere middelen, zoals ammoniak, een verhoogd veiligheidsrisico en bouw­ kundige eisen met zich meebrengen. CO 2 heeft dit nauwelijks.” DUURZAAMHEID Steeds meer bedrijven kijken niet afzonderlijk naar wetgeving, milieu of energie maar spelen in op duurzaamheid. Het is een koopargument geworden. Het is een belangrijke manier om je te onderscheiden in de markt. “Onze CO 2 - koelinstallatie past perfect bij de normen voor duurzaamheid”, vult Schutte aan. “Daarmee onderscheid Veld zich.”

RkJQdWJsaXNoZXIy NDYzNw==