Veld innoveert met mobility

Veld Koeltechniek, gespecialiseerd in de productie, verkoop en het onderhoud van koel- en vriesinstallaties, ondersteunt diverse activiteiten met mobiele oplossingen. De efficiency van deze bedrijfsprocessen is hierdoor sterk verbeterd, waardoor ze sneller worden uitgevoerd. Tegelijkertijd kan Veld Koeltechniek met behulp van mobiele oplossingen beter voldoen aan de wensen van de klant.
 

Er werd een enorme efficiencyslag gemaakt

De implementatie van ERP-pakket Microsoft Dynamics AX werd uitgevoerd door Pulse Business Solutions. Veel van de processen bij Veld Koeltechniek werden vanaf dat moment geautomatiseerd: “Zo stapten we bijvoorbeeld over op barcodescanning in ons magazijn, werden de uren van onze medewerkers voortaan digitaal verwerkt en werd de facturering geautomatiseerd”, zegt Klein Falckenborg. “Voor die tijd werd alles nog op papier geregistreerd en hadden we slechts heel beperkt beschikking over managementinformatie. Door implementatie van Dynamics AX konden we echter een enorme efficiencyslag te maken.”

Mobiele oplossing voor buitendienstmedewerkers

In 2007 zette Veld Koeltechniek een volgende stap op het gebied van automatisering. In dat jaar werd Field Assist geïmplementeerd en gekoppeld aan Microsoft Dynamics. FieldAssist is een mobiele oplossing voor buitendienstmedewerkers die actief zijn in service en onderhoud. Het programma biedt onder andere ondersteuning bij het aannemen, plannen en toewijzen van orders aan servicemonteurs. Na implementatie van Field Assist werden de monteurs van Veld Koeltechniek uitgerust met een zogenoemde toughbook. Dat is een robuuste laptop die tegen een stootje kan en daardoor geschikt is voor gebruik in industriële omgevingen.

Snelle effectieve aansturing van de monteurs

Afbeelding: Service foto

Klein Falckenborg: “Onze monteurs houden de uren die ze werken bij op hun toughbook, registreren ermee welke materialen ze gebruiken en laten de klanten er digitaal opdrachtbonnen op aftekenen. Hun toughbooks staan via het 3G-netwerk in contact met de thuisbasis. Daardoor kunnen we deze apparaten ook gebruiken voor het aansturen van de monteurs, bijvoorbeeld als er een spoedopdracht binnenkomt. Groot voordeel van digitaal communiceren via een toughbook, ten opzichte van bijvoorbeeld mobiel bellen, is dat alle gegevens over een opdracht direct kunnen worden meegestuurd en onmiddellijk beschikbaar zijn voor de monteur. Dat zorgt voor een hele snelle effectieve aansturing van onze mensen en levert veel tijdwinst op.”

Toegang tot informatie in het ERP-systeem

Maar er zijn meer mobiele oplossingen geïmplementeerd. Terwijl de monteurs zijn uitgerust met een toughbook hebben de accountmanagers inmiddels de beschikking gekregen over een iPad. Ze gebruiken deze tablet om presentaties te geven aan klanten, hebben continue toegang tot hun e-mail en tevens de beschikking over informatie in het ERP-systeem. “Het gaat dan bijvoorbeeld om klantgegevens, technische data over een bepaalde installatie die een klant wil kopen, gegevens over service en onderhoud en om administratieve gegevens. Groot voordeel is dat onze accountmanager alle relevante gegevens direct tot hun beschikking hebben en daardoor goed beslagen ten ijs komen. Maar er kunnen ook besprekingen via de iPad in het ERP worden vastgelegd en andere afspraken mee worden bijgehouden.”

Monitoren van koel- en vriesinstallaties op afstand

Waar mogelijk standaard functionaliteit

Bij de implementatie van Microsoft Dynamics AX en later Field Assist maakt Veld Koeltechniek zoveel mogelijk gebruik van de standaardfunctionaliteiten van de software. Indien nodig is er echter heel bewust gekozen voor het ontwikkelen van maatwerk. “We willen onze mensen zo optimaal mogelijk laten werken en dan is maatwerk soms onvermijdelijk”, zegt Klein Falckenborg. “Ik ben er overigens van overtuigd dat investeringen in een ERP-systeem en in mobiele oplossingen zichzelf terugverdienen.” En de cijfers liegen er inderdaad niet om: “Ten opzichte van 2006 hebben we een omzetstijging van ruim 50 procent gerealiseerd met hetzelfde aantal medewerkers. De investeringen in ERP en mobiele oplossingen hebben hierbij een cruciale rol gespeeld.”

Ga in zee met een betrouwbare ICT-partner

En heeft Klein Falckenborg misschien nog tips voor bedrijven die ook overwegen om processen verregaand te automatiseren: “Zorg voor een betrouwbare ICT-partner. FieldAssist is een seperate oplossing en werd geleverd door een voor ons nieuwe partner. Die ging echter tijdens het project failliet. Dat was natuurlijk erg vervelend voor dat bedrijf, maar ook voor ons. Gelukkig was Pulse bereid het project over te nemen, voort te zetten en af te ronden. Dat is erg goed verlopen. Bij dit soort projecten adviseer ik bedrijven daarom alleen in zee te gaan met gerenommeerde partners die zichzelf in de markt hebben bewezen.”

 

Bron: http://www.logistiek.nl/Supply-Chain/Operations-management/2012/11/Veld-Koeltechniek-innoveert-met-mobility-1101965W/

Afbeelding: Pand veld koeltechniek

Geef uw mening

Komt u dingen tegen die u niet begrijpt, anders zou doen of wilt u ons gewoon een compliment geven. Mail of bel ons dan gerust. We reageren snel en altijd.

Nieuwsbrief

Mis niets meer en blijf op de hoogte van het laatste nieuws, tips en ontwikkelingen binnen Veld en koudetechniek.

Contact opnemen

bezoekadres Den Sliem 3
  7141 JE  Groenlo
   
telefoon 0544 476 476
fax 0544 476 477
e-mail info@veld.nl
   


 

Lid van

Copyright © Veld 2015 - Concept en realisatie door Frontis - Sitemap | Disclaimer | Privacy Statement

Volg ons ook op