Profish blijft pionieren met vistrends voor retail

Vóór 1990 bestond voorverpakte verse vis nog niet. Totdat Profish het introduceerde. Inmiddels is het een alom bekend product, dat nog steeds veel groeipotentieel heeft. Frank Schreur, eigenaar van Profish, vertelt over de ontwikkelingen en trends die hij signaleert in de retailmarkt.

Afbeelding: profish blijft pionieren met vistrends

Verplaatsing qua afzet

Trendsetters zijn nodig

Nieuwe producten lanceren betekent soms ook een nieuwe markt creëren, omdat klanten nog niet weten wat de voordelen zijn. Dat geldt echter ook voor retailers, die volgens Schreur ook echt moeten wennen aan verandering: “De geschiedenis herhaalt zich wat dat betreft, want momenteel zijn we bezig om voorverpakte verse vis in Duitsland te introduceren. Na 25 jaar begint het proces daar opnieuw. We leveren aan zo’n 9.000 winkels in Duitsland, waarvan de meeste het product nog niet kenden. Dan heb je een paar goede trendsetters nodig die dat oppakken.”

Het hele jaar door andere visproducten

Het visassortiment kan het hele jaar wijzigen in de supermarkt. Rond Pasen en Kerst zijn er speciale producten en gourmetschotels, terwijl er in de zomermaanden volop wordt ingezet op het barbecueseizoen. Niet dat iedereen zich nog altijd aan de seizoenen houdt, want volgens Schreur is daar ook een trend zichtbaar: “De winterbarbecue is daar een mooi voorbeeld van. Rond carnaval hebben we net zo veel verkocht aan barbecueproducten als in de zomer, wat normaal altijd onze verkooppiek is. De seizoenen vervagen helemaal. Sushi is een andere trend die de afgelopen jaren geëxplodeerd is. Net als duurzaamheid. Wij waren in 2011 de eerste aanbieder in Nederland van MSC-gecertificeerde vis. Inmiddels voldoen we aan nog veel meer duurzaamheidcriteria en hebben we zelfs biologische vis.”

Ultraverse kant-en-klare vismaaltijden

Presentatie is alles

Het allerbelangrijkste voor vis in de supermarkt is de manier waarop het gepresenteerd wordt, aldus Schreur: “Je ziet dat retailers die kiezen voor voldoende schapruimte een prima omzetaandeel halen in voorverpakte verse vis. Naast de standaardproducten als zalm en kabeljauw presenteer je een ander assortiment waarmee je je onderscheidt ten opzichte van anderen. De wijze van presenteren met de juiste verlichting (LED) helpt daarbij. De kwaliteit van het koelmeubel speelt een grote rol, zowel qua uitstraling als temperatuur. Maar daar weet Veld veel meer van dan ik.”

De grootste uitdaging is temperatuur

Verse vis moet vers blijven. Daarom vindt Schreur het op temperatuur houden van de producten de grootste uitdaging voor Nederlandse retailers: “Hoe kouder, hoe beter. In Duitsland zijn ze wat dat betreft veel strenger. Daar moet vis tussen 0 en 2 graden gepresenteerd worden en er wordt ook op gecontroleerd. Bij ons is dat geen verplichting. Terwijl temperatuur de kwaliteit van de vis bepaalt. De hele keten zorgt voor een goede temperatuur, dus dan moet de supermarkt als eindstation daar ook in meegaan. Als vis even buiten de koeling staat, krijgt het al een tik qua kwaliteit en houdbaarheid. Een gesloten koelketen ,van producent tot consument, is dan ook van groot belang voor de kwaliteit van het product. Immers: de aankoop van een goed product garandeert een herhalingaankoop.”


Profish in het kort:

  • Al 25 jaar ervaring in het leveren van voorverpakte vis
  • Familiebedrijf met vakmensen die een uitgebreide kennis van food en retail hebben
  • Alleen de hoogste kwaliteit grondstoffen, rechtstreeks van de bron
  • Gecertificeerd volgens BRC (A-status), IFS, MSC, ASC, BIO en Global G.A.P.
  • Vis wordt verpakt met de modernste technieken
  • Duurzaam ondernemen is de norm

Geef uw mening

Komt u dingen tegen die u niet begrijpt, anders zou doen of wilt u ons gewoon een compliment geven. Mail of bel ons dan gerust. We reageren snel en altijd.

Nieuwsbrief

Mis niets meer en blijf op de hoogte van het laatste nieuws, tips en ontwikkelingen binnen Veld en koudetechniek.

Contact opnemen

bezoekadres Den Sliem 3
  7141 JE  Groenlo
   
telefoon 0544 476 476
fax 0544 476 477
e-mail info@veld.nl
   


 

Lid van

Copyright © Veld 2015 - Concept en realisatie door Frontis - Sitemap | Disclaimer | Privacy Statement

Volg ons ook op